Про пропаганду


Один з найбільш поширених інформаційних штампів в Росії - «у нас, звичайно, є пропаганда, але в Україні вона ще гірше».

Тому мені хотілося б розібратися з тим, що ж насправді. Тим більше, що саме мене дуже часто звинувачують у тому, що моє сприйняття дійсності спотворено пропагандою.

У мене справді немає телевізора як явища і мій чоловік розповідав своїм рідним, що «в Україні дивитися телевізор не прийнято», тому що ми всі так чи інакше робимо висновки з власного досвіду, а досвід мого чоловіка такий, що він не бачив, щоб я дивилася телевізор. Причому коли ми знімали квартиру з телевізором, то я його просто жодного разу не включала і для мене він грав роль пилозбірника.

Я здебільшого формую свою картину світу із статистичної інформації. Можна було вже помітити за моїм блогом, що я - фанат статистики, і для будь-яких тверджень шукаю об'єктивний показник. Ось це для українських пересічних громадян нетипово, але напевно і не повинно бути, тому що це професійне зрушення.
Другим джерелом є ділові звичаї. Я щиро вважаю, що ті люди, які не стикалися з діловими звичаями тієї чи іншої країни, не можуть мати судження про неї з будь-якої часткою вірогідності.
Третім джерелом є байки. Ну тобто можете не сумніватися, що сарафанне радіо я прослуховую ... в стрічці Фейсбук, так як в цілому я не дуже люблю людей, яких не можна швидко вимкнути. Однак тут у мене дуже низька вага достовірності, який я привласнюю цим байкам, тому як навіть історії, які активно поширюються, можуть бути перекручені цілеспрямовано або випадково під впливом суб'єктивного сприйняття оповідача.

Іншим я б теж порадила формувати своє сприйняття за цим зразком, але розумію, що у багатьох ця піраміда перевернута. І тут вже за справу дійсно береться пропаганда. Якщо ви вірите тому, що вам розповідають, то ви вже жертва. Тому навіть ті росіяни, які впевнені, що про Україну їм все відомо, тому що кум-сват-брат, за тим, що написано вище, понад ватне мислення не стрибнув.

Що таке пропаганда?


Але давайте перейдемо до суті. Для того, щоб щось обговорювати, нам треба визначитися з тим, яку саме інформацію ми будемо вважати пропагандистською та відповідно оцінювати, де її більше, а де менше.

На мій погляд пропаганда не може стосуватися того, що людина точно знає на підставі власного досвіду. Тобто неможливо ж переконати москвина в тому, що він помре з голоду, якщо він ходить по магазинах і бачить, скільки там продуктів до продажу. Але зате його легко можна переконати, що від голоду помре якийсь мешканець Астани, якщо показати відповідний сюжет або розповісти, що це ймовірно. Тобто в даний момент ми нейтрально беремо Казахстан, щоб не напоротися на стереотипи.

Коли ж пропаганда може стосуватися своєї власної країни? Знову ж за тими параметрами, які або складно перевірити, або неможливо. Це дуже часто стосується наприклад політичного життя країни, в яке пересічний громадянин не залучений.

Коментарі